måndag 14 mars 2011

Språk

När jag påbörjade den här bloggen så skulle den handla om trädgård, språkstudier och stickning. Och den skulle vara tvåspråkig. Så har det inte riktigt blivit. Trädgården försvann till viss del pga en ledsen höft. Jag får ont om jag böjer mig ner. Att jobba med någon form av trädgårdsarbete utan att böja sig är svårt, mycket svårt. Så jag håller helt enkelt inte på speciellt mycket med trädgård längre. I bästa fall så ändras det igen (det är inte kul att ha ont).
Stickning har det varit desto mer av. Man kan nästan tro att jag inte gör annat än att sticka. Men så är det inte alls. Jag studerade franska på drygt heltid under ett läsår, och lite läser jag än.
Det började så här. Med introduktion till språkvetenskap, fransk kultur, fransk översättning, uppsats (om översättningen av Harry Potter) och 1800-tals litteratur. Då var det alltså Balzac, Baudelaire, Hugo, Flaubert m fl.
Det har fortsatt med mer översättning, talad franska (visste ni att även talad franska följer en grammatik, även om den inte är densamma som för skriven franska?), fransk språkhistoria, text- och romananalys samt mer litteratur. Massor av litteratur. Franskspråkig litteratur från Kanada, franskspråkig litteratur från Karibien och Västafrika, 1600- och 1700-tals litteratur och nu är det medeltids- och renässanslitteratur som gäller.
Medeltidslitteratur är kul :-) Drakar, riddare, kung Arthur och den heliga Graal...

Så, nu har jag skrivit lite om språk igen. Det kommer att komma mer. Eventuellt kommer det att komma inlägg på andra språk än svenska också... men jag lovar inget...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar