lördag 6 februari 2010

Grubbleri... vad ska jag välja?

Nu närmar sig kofta/tröja nr 3 för året ett färdigt stadium. Jag började på koftan i våras, på fortsättningskursen i stickning på HV. Grovt lin, nästan som snöre. Rätt kul att sticka med faktiskt, men speciellt. Ena ärmen är hopsydd, den andra väntar. Bägge ska monteras i koftan så snart jag stickat den sista knäppkanten, den med knapphålen. Men innan jag stickar den så måste jag besluta vilka knappar jag ska ha. Och det är inte det lättaste. Så här långt har jag kommit i rotandet bland knapprören. Så någon av dessa tre får det bli. Men vilken...? Den svarta ser inte fullt så svart ut på koftan, den reflekterar det lila litegrann, men helt lila blir den ju inte. Tyngst är mässingsknapparna. Och tveklöst elegantast. Frågan är om en linkofta orkar bära så tunga knappar... Knapparna gör väldigt stor skillnad på en kofta, så detta är ett ytterst viktigt val. Jag tror koftan får ligga ett par dagar medan jag funderar.

5 kommentarer:

  1. Jag tvekar mellan de svarta och de guldiga. Lutar åt de guldiga, som tar upp mönsterfärgen...men om det är dom som är tunga, så kanske dom inte sitter snyggt?

    SvaraRadera
  2. Det är dom som är tunga, och dessutom tar dom inte exakt upp mönsterfärgen. Jag hoppas att esteten i familjen ska komma hem och ha en åsikt så småningom. Han brukar alltid ha åsikter om sånt. Jag är rädd att linet liksom ska töja sig och bli mjukt och knapparna hänga knasigt... Kanske borde leta knappar i exakt rätt gul färg i stället...

    SvaraRadera
  3. Jag tror mest på de svarta, men det är ju lite svårt när man inte sett koftan IRL. Mässingsknapparna är jättefina men inte om de "hänger". Inte de vita i alla fall.
    /Irene

    SvaraRadera
  4. Hm. Dom vita är metallgrå... Jag får nog ta ett nytt foto. Fast jag har plockat bort dom "vita". Just nu är det ju lite sol... Så då kanske det blir bättre färger. Tyvärr har min bra kamera, den som ger bäst färger och bäst skärpa, givit upp. Den verkar helt död. Och jag har varken pengar att laga eller köpa ny just nu.

    SvaraRadera
  5. Köp nya knappar som liknar dom guldiga o är lättare. Snygg kofta! Saknar dig!
    Kram Lotta

    SvaraRadera