fredag 30 oktober 2009

Fredag kväll

Nu sitter jag och översätter till franska igen. Ska försöka gå igenom grammatiken efter bästa förmåga innan jag mejlar iväg översättningen till min lärare. Så kanske hon slipper skriva en lång uppsats om vad jag ska tänka på... Har jag sagt att jag går den här kursen för att läsa mig skriva på franska? Det finns nog andra i klassen som mer behöver lära sig tala franska, och förmodligen skriver bättre än jag gör. Eller åtminstone är bättre på grammatik. Sen finns det ju dom som i princip är tvåspråkiga också förstås...

Jag har handlat garn och te till bytet, så nu kan jag skicka paketet på måndag. Jag är lite osäker bara. Själv gör jag ju i princip aldrig något enfärgat, alltså har jag köpt garn i olika färger som passar ihop. Men så gör kanske inte alla...?
Jag har t o m köpt svart garn för att sticka en enfärgad svart kofta. Och så sätter jag mig och börjar spåna på modell... och funderar genast på kanter i någon annan färg. Jag börjar tro att största utmaningen för mig skulle ha varit att sticka enfärgat...
Fördelen med att alltid se allt i många färger är dock att restgarner alltid går åt förr eller senare.

Det går framåt med stickbältet. I nästa vecka kanske jag kan få någon att filma lite. Om jag har hunnit lägga upp maskor till en hel tröja. Än är jag bara på en provlapp, men det går ganska bra. Lite segt på avigsidan, men tröjor ska man ju sticka runt med bara räta maskor... En klar fördel när man stickar på engelskt vis att ha bältet i alla fall. Då sitter stickan fast, så man behöver inte hålla den varken klämd under armen eller med handen. Man kan ägna hela sin kraft åt att kasta garnet runt stickan.

Har ni läst nya bloggen om nästa års stickstämma förresten? Vi fixade den häromdan och kommer att uppdatera ungefär 2 gånger per vecka. Följ den spännande planeringen!!

2 kommentarer:

  1. Jag är så nyfiken på ditt stickbälte! Det kan sluta med att jag beställer ett själv... ;)
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag har bara internet explorer men det har alltid funkar förut. helt plötsligt bestämde det sig för att börja strula bara. helskumt. sitter nu på min lillebrors dator och ska göra ett försök här. håll tummarna för mig! Kram lillstickan

    SvaraRadera